Harley-Davidson na wojennych frontach.

28 listopada 2017
Na frontach I i II wojny światowej nie zabrakło motocykli marki Harley-Davidson. Wprowadzone jeszcze przed I wojną światową modyfikacje, unowocześniły funkcjonowanie motocykli. Ważnym elementem było wprowadzenie rozrusznika nożnego co pozwoliło wyeliminować uciążliwe pedałowanie.

Historia militarnych motocykli Harley-Davidson wg archiwów marki rozpoczęła się w 1916 roku, kiedy to sam generał "Black Jack" Pershing ścigał osławionego wówczas Pancho Ville, przywódcę partyzantki podczas rewolucji meksykańskiej. Najprawdopodobniej wykorzystano wówczas cywilne motocykle Harley-Davidson, które najwidoczniej świetnie spisały się w trudnym terenie na granicy amerykańsko-meksykańskiej.
Po tych wydarzeniach armia USA zamówiła kilkanaście maszyn i tak oto rozpoczęła się współpraca między małym jeszcze wówczas przedsiębiorstwem z Milwaukee a US Army.
Podczas I wojny światowej produkcja fabryki w Milwaukee rozwinęła się do tego stopnia, że stała się ona największą fabryką motocykli na świecie.




Harley-Davidson model 17.

Po wybuchu I wojny światowej do Europy wraz z tysiącami amerykańskich żołnierzy sprowadzono ok. 15 tysięcy motocykli Harley-Davidson model 17. Model ten wyposażony był w silnik V-twin o pojemności 998 ccm i mocy 15 KM oraz 3-biegową skrzynię z dźwignią zmiany biegów, umiejscowioną na zbiorniku paliwa.
Część z nich posiadała na wyposażeniu nosze szpitalne, boczne wózki pasażerskie, tarcze oraz automatyczne karabiny maszynowe. Główną zaletą motocyklu była jego szybkość oraz możliwość poruszania się w trudnym terenie.

Zdjęcia: https://www.motorcyclistonline.com

Harley-Davidson WLA

Doświadczenie zdobyte podczas I wojny światowej oraz ogromny postęp technologiczny z okresu międzywojennego spowodowały, że marka Harley-Davidson stała się głównym producentem motocykli wojskowych dla US Army. I tak oto motocykle tej kultowej marki pojawiły się na frontach II wojny światowej.
Armia Stanów Zjednoczonych po dołączeniu do światowego konfliktu zamówiła w fabryce cywilny model WL o pojemności silnika 750 ccm, który został przystosowany do celów militarnych i tak narodził się Harley-Davidson WLA.
Posiadał on wiele modyfikacji:
  • militarnego charakteru dodawała kolorystyka, do malowania używano oliwkowej farby,
  • wprowadzono światła zaciemniające w celu zmniejszenia widoczności w nocy,
  • tylne zawieszenie w modelu cywilnym było sztywne więc motocykl wyposażono w resorowe siodła,
  • zastosowano oczyszczacz powietrza co zapobiegało zapylaniu silnika podczas jazdy w trudnym terenie,
  • silnik od spodu osłaniała płyta pancerna,
  • tylne sakwy z zaokrąglonych zmieniono na kanciaste po to aby zmieścić w nich radiostację, dodano również kaburę na pistolet maszynowy Thompson.
Model ten był na tyle udany i sprostał wymaganiom jakie dyktowała amerykańska armia, że do końca wojny wyprodukowano 88 tysięcy sztuk. Po wojnie produkcję zawieszono ale po wybuchu wojny koreańskiej ruszyła ona ponownie i trwała do 1952 roku.



Zdjecia: https://pl.wikipedia.org

Harley-Davidson XA

Harley-Davidson XA to jedyny w historii firmy motocykl z 45-calowym, dolnozaworowym silnikiem typu boxer. Stworzony również na potrzeby Armii, inspirowany był niemieckimi motocyklami BMW R71, które charakteryzował się niezwykłą solidnością i niezawodnością. Na fronty II wojny światowej wyjechało w sumie 1011 motocykli tego modelu. Potem wycofano się z produkcji gdyż model WLA okazał się wystarczający.




Zdjęcia: https://www.thewheelsofsteel.com
https://pl.wikipedia.org
Kategorie: Aktualności